Gode råd til at skrive læsevenlige tekster til din hjemmeside

Et par gode råd om at skrive læsevenligt

Helt ærligt – læser du fra start til slut, når du kommer ind på en hjemmeside, eller hvis du modtager et brev fra elselskabet? Nej vel?

Vi skimmer, springer over eller smutter

Lad os bare indse det. De færreste læser HELE teksten/artiklen/brevet. Selv hvis du virkelig har lagt al din sjæl i det, du har skrevet, kan du ikke forvente, at din modtager læser teksten. Du er altså nødt til at bruge et par staldtips for at sikre dig, at dit arbejde ikke er spildt.

Skriv interessant og relevant

Uanset om du skriver tekster til din hjemmeside, din blog, dit nyhedsbrev, din Facebookside eller et dybfølt brev til din tante, er der nogle forholdsregler, som er gode at kende.

Principperne for, hvordan man skriver forståeligt og indbydende er ret lette.

Godt fra start…

Det handler først og fremmest om at skrive en indledning, der får dine modtagere til at have mod på at læse videre. Lange indviklede sætninger med ord, der slutter på “ing” (f.eks. udvikling, afsætning, formidling osv.) DRÆBER enhver læsers lyst til at gå videre.

Når du har skrevet en fængende start, og din læser er kommet igennem de første par sætninger med humøret i behold, skal indholdet faktisk også være relevant for vedkommende.

Samtidig må din læser MEGET gerne føle sig underholdt, følelsesmæssigt berørt eller på en eller anden måde kunne identificere sig med det, du skriver om.

Pak budskabet ind, så din læser har lyst til at åbne det

Du har sikkert noget på hjertet, som både er sjovt, hudløst ærligt, provokerende eller dybt inspirerende.

Alligevel er din læser som oftest ret ligeglad!

Hvor irriterende det end måtte være, så er det faktisk lige gyldigt, hvor magisk dit budskab er, hvis det er pakket ind i fortærskede klichéer, verbalsubstantiver og floskler.

Indpakningen er SUPER vigtig!

Det betyder ikke, at du bare skal lave indpakning UDEN indhold. Måske skriver du et speciale, du gerne vil have læst korrektur på – her er indholdet fuldkommen afgørende. Du har undersøgt, analyseret og perspektiveret. Men både din vejleder og censor skal kunne finde vej igennem din tankejungle uden at miste livsgnisten undervejs.

Det samme er tilfældet, hvis du skriver et nyhedsbrev eller introduktionen til et super fedt online produkt, som du har brugt flere år på at researche, udarbejde og finpudse.

Skal vi beskære og besjæle dine ord sammen?

Min styrke er, at jeg meget hurtigt kan gøre en tekst læseværdig, skære det unødvendige fra og krydre med gode overskrifter.

På den måde bliver din tekst nemmere at læse, uden at budskabet forsvinder. Det står i stedet mere klart!

Du er meget velkommen til at kontakte mig, hvis du har brug for hjælp til tekster – salgstekster, tekster til medier, speciale – alt er velkommen! 

Hvis du vil have lavet hjemmeside, hjælper jeg gerne med at skrive/tilpasse teksterne og ikke mindst korrekturlæse dem.

Nedenfor finder du en række gode råd til, hvad du skal huske, når du skriver tekster. Rådene er fra den fabelagtige bog “Journalistens Sprog” af Ebbe Grunwald m.fl.

Hvordan opbygger man en tekst?

– Det vigtigste først: Konklusionen (selve nyheden)
– Forklaringen (baggrund, dokumentation)
– Slutning: Detaljerne (tilskudsinformation)

Vælg den rigtige overskrift

Dækkende, vækkende og æggende, sagde Camillas underviser på statskundskab engang. Med andre ord skal din overskrift svare til dit indhold, vække læserens nysgerrighed og ikke mindst være lidt sjov.

Prioriter dit stof

Vælg det vigtigste, hav kun få budskaber, men sørg til gengæld for, at de er knivskarpe. De færreste af os gider læse ret meget. MEN – husk samtidig, hvis du skriver til din hjemmeside, at Google og de andre drenge ELSKER tekst. Det er lidt en balancegang. Dog hælder vi personligt til færre ord, der dækker området end en masse fyld!

Er der en rød tråd i din tekst?

Teksten skal hænge sammen indholdsmæssigt, ikke springe i tid og forudsætninger

Er teksten til at læse?

– Husk underoverskrifter (det skaber overblik, sammenhæng og en pause til læseren)
– Vær gavmild med punktummer!
– Læs din artikel højt! Er læserytmen god?
– Tjek for stavefejl, lange sætninger og sammensatte ord
– Variér sætningerne, brug ikke de samme ord flere gange i træk
– Brug konkrete ord frem for abstrakte = ”S-tog” i stedet for ”offentlig transport”
– Undgå klicheer (fortærskede sprogbilleder, f.eks. ”grønt lys til”)
– Undgå verbalsubstantiver (skriv ikke “metoder for opnåelse af omkostningsbesparelser” – skriv i stedet ”sådan kan du spare penge”)
– Undgå passivt sprog (gøres, tænkes, siges) = skriv, hvem der gør, tænker eller siger

Hvem skriver du til?

– Medierne/journalister
– Privatkunder (Maren i kæret eller veluddannede – kend dine kunder) – godt med følelser og sproglige billeder i teksten
– Virksomhedskunder – hold dig til fagsprog, hvis dine kunder kender det
– Udlandet – hav din side på de nødvendige sprog, sørg for at alt er korrekt oversat.