Helt ærligt – læser du fra start til slut, når du kommer ind på en hjemmeside, eller hvis du modtager et brev fra elselskabet? Nej vel?
Lad os bare indse det. De færreste læser HELE teksten/artiklen/brevet. Selv hvis du virkelig har lagt al din sjæl i det, du har skrevet, kan du ikke forvente, at din modtager læser teksten. Du er altså nødt til at bruge et par staldtips for at sikre dig, at dit arbejde ikke er spildt.
Uanset om du skriver tekster til din hjemmeside, din blog, dit nyhedsbrev, din Facebookside eller et dybfølt brev til din tante, er der nogle forholdsregler, som er gode at kende.
Principperne for, hvordan man skriver forståeligt og indbydende er ret lette.
Det handler først og fremmest om at skrive en indledning, der får dine modtagere til at have mod på at læse videre. Lange indviklede sætninger med ord, der slutter på “ing” (f.eks. udvikling, afsætning, formidling osv.) DRÆBER enhver læsers lyst til at gå videre.
Når du har skrevet en fængende start, og din læser er kommet igennem de første par sætninger med humøret i behold, skal indholdet faktisk også være relevant for vedkommende.
Samtidig må din læser MEGET gerne føle sig underholdt, følelsesmæssigt berørt eller på en eller anden måde kunne identificere sig med det, du skriver om.
Du har sikkert noget på hjertet, som både er sjovt, hudløst ærligt, provokerende eller dybt inspirerende.
Alligevel er din læser som oftest ret ligeglad!
Hvor irriterende det end måtte være, så er det faktisk lige gyldigt, hvor magisk dit budskab er, hvis det er pakket ind i fortærskede klichéer, verbalsubstantiver og floskler.
Indpakningen er SUPER vigtig!
Det betyder ikke, at du bare skal lave indpakning UDEN indhold. Måske skriver du et speciale, du gerne vil have læst korrektur på – her er indholdet fuldkommen afgørende. Du har undersøgt, analyseret og perspektiveret. Men både din vejleder og censor skal kunne finde vej igennem din tankejungle uden at miste livsgnisten undervejs.
Det samme er tilfældet, hvis du skriver et nyhedsbrev eller introduktionen til et super fedt online produkt, som du har brugt flere år på at researche, udarbejde og finpudse.
Min styrke er, at jeg meget hurtigt kan gøre en tekst læseværdig, skære det unødvendige fra og krydre med gode overskrifter.
På den måde bliver din tekst nemmere at læse, uden at budskabet forsvinder. Det står i stedet mere klart!
Du er meget velkommen til at kontakte mig, hvis du har brug for hjælp til tekster – salgstekster, tekster til medier, speciale – alt er velkommen!
Hvis du vil have lavet hjemmeside, hjælper jeg gerne med at skrive/tilpasse teksterne og ikke mindst korrekturlæse dem.
Nedenfor finder du en række gode råd til, hvad du skal huske, når du skriver tekster. Rådene er fra den fabelagtige bog “Journalistens Sprog” af Ebbe Grunwald m.fl.
– Det vigtigste først: Konklusionen (selve nyheden)
– Forklaringen (baggrund, dokumentation)
– Slutning: Detaljerne (tilskudsinformation)
Dækkende, vækkende og æggende, sagde Camillas underviser på statskundskab engang. Med andre ord skal din overskrift svare til dit indhold, vække læserens nysgerrighed og ikke mindst være lidt sjov.
Vælg det vigtigste, hav kun få budskaber, men sørg til gengæld for, at de er knivskarpe. De færreste af os gider læse ret meget. MEN – husk samtidig, hvis du skriver til din hjemmeside, at Google og de andre drenge ELSKER tekst. Det er lidt en balancegang. Dog hælder vi personligt til færre ord, der dækker området end en masse fyld!
Teksten skal hænge sammen indholdsmæssigt, ikke springe i tid og forudsætninger
– Husk underoverskrifter (det skaber overblik, sammenhæng og en pause til læseren)
– Vær gavmild med punktummer!
– Læs din artikel højt! Er læserytmen god?
– Tjek for stavefejl, lange sætninger og sammensatte ord
– Variér sætningerne, brug ikke de samme ord flere gange i træk
– Brug konkrete ord frem for abstrakte = ”S-tog” i stedet for ”offentlig transport”
– Undgå klicheer (fortærskede sprogbilleder, f.eks. ”grønt lys til”)
– Undgå verbalsubstantiver (skriv ikke “metoder for opnåelse af omkostningsbesparelser” – skriv i stedet ”sådan kan du spare penge”)
– Undgå passivt sprog (gøres, tænkes, siges) = skriv, hvem der gør, tænker eller siger
– Medierne/journalister
– Privatkunder (Maren i kæret eller veluddannede – kend dine kunder) – godt med følelser og sproglige billeder i teksten
– Virksomhedskunder – hold dig til fagsprog, hvis dine kunder kender det
– Udlandet – hav din side på de nødvendige sprog, sørg for at alt er korrekt oversat.
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
_wpfuuid | 1 year 1 month 4 days | This cookie is used by the WPForms WordPress plugin. The cookie is used to allows the paid version of the plugin to connect entries by the same user and is used for some additional features like the Form Abandonment addon. |
cookielawinfo-checkbox-analyse | 1 year | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to record the user consent for the cookies in the category “Analytics”. |
cookielawinfo-checkbox-andre | 1 year | This cookie is used to record user preferences based on GDPR Cookie Consent on other cookies. |
cookielawinfo-checkbox-annonce | 1 year | CookieYes sets this cookie to store the user consent for the cookies in the category "Advertisement". |
cookielawinfo-checkbox-funktionelle | 1 year | CookieYes sets this cookie to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-noedvendige | 1 year | CookieYes sets this cookie to store the user consent for the cookies in the category "Other". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie stores the user consent for cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | CookieYes sets this cookie to record the default button state of the corresponding category and the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
elementor | never | The website's WordPress theme uses this cookie. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time. |
viewed_cookie_policy | 1 year | The GDPR Cookie Consent plugin sets the cookie to store whether or not the user has consented to use cookies. It does not store any personal data. |
wpEmojiSettingsSupports | session | WordPress sets this cookie when a user interacts with emojis on a WordPress site. It helps determine if the user's browser can display emojis properly. |
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
_ga | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to calculate visitor, session and campaign data and track site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognise unique visitors. |
_ga_* | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to store and count page views. |
Cookie |
---|
_ga |
_ga_* |
_wpfuuid |
cookielawinfo-checkbox-analyse |
cookielawinfo-checkbox-andre |
cookielawinfo-checkbox-annonce |
cookielawinfo-checkbox-funktionelle |
cookielawinfo-checkbox-noedvendige |
cookielawinfo-checkbox-performance |
CookieLawInfoConsent |
elementor |
viewed_cookie_policy |
wpEmojiSettingsSupports |