Kom i gang med simpel og effektiv markedsføring

Tillad mig at gætte. Du har en virksomhed, du brænder for det, du laver – og du er rent ud sagt pisse god til det. Men kunderne kender dig ikke, og dine konkurrenter er af en eller anden grund bedre til at markedsføre sig end dig.

Men jeg hader at sælge mig selv, tænker du måske. Ja, det gør jeg også. Men så læste jeg dette skønne blogindlæg af Christina Klitsgaard. Og hun har virkelig fat i noget!

Du har en pligt til at sælge!

Hvis du er skide god til noget, hvis du kan forandre folks liv eller deres hjem eller deres dyr, så har du en PLIGT til rent faktisk at sælge sig selv. Folk skal vide, du eksisterer. Du kan med andre ord ikke tillade dig at gemme dig hjemme bag gardinerne med alle dine talenter og håbe, at du en dag bliver opdaget. Kom ud af busken – vis, at du er her. Og gør det gerne på både din hjemmeside og de sociale medier.

Nogle af de termostater, vi kan skrue på i din virksomhed, er:

Du skal selv forstå, hvordan man gør

Det er ikke nok at betale sig fra, at et bureau ordner dine Google Adwords og sørger for, at der er aktivitet på din Facebookside.

Det skal komme fra dig – og det skal komme fra hjertet!

Og så skal du selv vide, hvordan man gør – og hvordan du måler på, hvilke af dine forskellige tiltag, der virker. Rigtig tit kan vi nemlig ikke gætte os frem til, hvad der virker på vores kunder. Derfor er split-test et virkelig godt værktøj til at afprøve, hvad dine kunder tænder mest på.

Du skal måle, hvad der virker

For mig er det vigtigt, når jeg arbejder med mine kunder, at vi mødes og gennemgår, hvad der skal til – og at du selv lærer bl.a. at forstå Google Analytics, men også dine Adwords kampagner, dine indblik på Facebook osv. Du skal føle, at du selv kan klare det, og det skal ikke koste en formue.

Men det er så dyrt…

Ja, det er det nogle gange. Men det er faktisk ikke nødvendigt.

Min mand har været selvstændig tømrer i en del år. Hans hjemmeside (som nu er nedlagt, fordi han fik et bedre tilbud) var ret simpel, men troværdig og med en masse billeder af, hvad han havde lavet. Og når han en sjælden gang brugte 200 kroner på at annoncere sin side på Google, så gav det som regel flere kunder – og de lagde (heldigvis) betydeligt mere end 200 kroner i hans kasse.

Og her kommer begrebet ROI (return on investment) ind. For nogle gange kan det virkelig godt betale sig at investere, selvom beløbet er højt. Men du skal have værdi for dine penge, og derfor er du nødt til selv at forstå, hvad der sker, hvor pengene bliver brugt, og om det giver kunder.

Kontakt

Jeg tager imod de fleste udfordringer, så hvis du ønsker hjælp til noget, som ikke står ovenfor, er du meget velkommen til at kontakte mig.