Mange af mine kunder kommer til mig med et ønske om at træde frem i verden. Om at indtage deres scene, stråle deres lys, være i deres essens … og allermest brænder de for at hjælpe andre! Mine kunder har tit gået den smertefulde og ensomme vej igennem livet selv. De har været på hundredvis af kurser, betalt formuer for terapi, workshops og online forløb. De er bevidste, de er kærlige, de er godheden selv.

Og de ønsker sig inderligt at omsætte al deres viden, deres indsigt og egen healing til praksis og til noget, andre mennesker kan bruge i deres liv.

Det er faktisk en af de ting, jeg elsker mest ved mit arbejde! At jeg hver dag får lov at tilbringe tid med og hjælpe mennesker, som gerne vil gøre – og allerede gør – en kæmpe positiv forskel på denne jord.

Men hvordan gør man det?

Er det nok bare at lave en hjemmeside og sørge for, at den er søgemaskineoptimeret?

Det korte svar er nej. Det lange svar er nej, slet ikke!

En hjemmeside er ingenting, hvis energien bag den er frygt, uværdighed, uelskelighed eller usynlighed.

Hvis vi ikke er klar til at blive set, så bliver hjemmesiden heller ikke set… Hvis vi ikke føler os gode nok indeni, vil kunderne ikke føle, at vi kan hjælpe dem – de mærker det intuitivt. Hvis vi bare gerne vil tjene penge (hvilket faktisk sjældent driver mine kunder), så mærker kunderne det også.
Kunderne kan lugte frygt! Også igennem en hjemmeside, igennem et billede på Instagram eller en video på Facebook.

Processen med at lave en hjemmeside handler om alt andet end teknik og tekster

Tænk selv over, hvad der får dig til at booke et andet menneske til at hjælpe dig.

Er det deres gode salgstekster (nogle gange, ja, så ryger vi en en fælde)… Er det den smukke grafik, de fine billeder eller farverne på hjemmesiden?

For mig selv er det sjældent hjemmesiden i sig selv, der sælger noget som helst. Jeg booker som regel mennesker, jeg har fået anbefalet af personer, jeg selv stoler på. Hvis en af mine veninder har været et sted og fået en super healing, så tjekker jeg naturligvis personens hjemmeside… men jeg booker også, uanset om den så ikke er responsiv eller der er grammatiske fejl og måske endda ikke et eneste call to action.

Sådan er vi mennesker nemlig også. Vi kan som regel godt skelne indpakning fra indhold. Og indholdet er trods alt vigtigst. Det at kunne sit håndværk, at følge op med sine kunder, ønske det bedste for dem, behandle dem som ligeværdige … det er faktisk meget mere betydningsfuldt end hvordan grafikken ser ud på din hjemmeside.

Jovist, man kan sagtens tjene masser af penge på at være super god til markedsføring. Men hvis indholdet, næstekærligheden og den grundlæggende faglighed ikke følger med, så opnår man ikke det vigtigste (i hvert fald hvis man kom med det ønske…) at man rent faktisk hjælper andre mennesker på vej.

Når jeg laver hjemmesider, betragter jeg mig selv som fødselshjælper. Den ydmyghed, mange af mine kunder kommer med, betyder, at de stort set ikke tør sige et pænt ord om sig selv. De vil ikke udstråle, at de er bedre end andre (og gudskelov for det)… Og derfor arbejder vi med at heale det manglende selvværd eller den store frygt for af blive afvist, der ligger i at træde frem på nettet. At turde være offentligt tilgængelig og til skue for hele verden.

Det er en fin balance at turde stå frem og indrømme, at man kan noget. At man vil noget. At man kan hjælpe andre. Uden at samtidig at signalere, at man er bedre end. Og det er en balance, vi arbejder med at finde.

I går sagde en af mine kunder så fint: “Jeg har brug for, at du coacher mig. At du tager mig i hånden igennem denne proces”.

Det er faktisk en af de mere usynlige dele af mit arbejde – som hun synliggjorde for mig – at det er så vigtigt, at vi som mennesker er med hele vejen. At vi kan stå inde for ordene, ordlyden, opsætningen, farverne, billederne – det hele på vores hjemmeside.

Kan vi ikke stå inde for vores side, skal vi lave den om

En hjemmeside for en behandler (som jeg jo primært arbejder med) skal afspejle, hvem personen er – lige nu – ikke i går og ikke i morgen. Og den skal være personlig. Vi skal som kunder kunne mærke, at der er et ægte menneske bag.

Tjek nogle af de hjemmesider, jeg har hjulpet igennem fødselskanalen – og undersøg med dig selv, om du mærker, at der er ægte, uperfekte mennesker bag hver en side?

 

Camille